Triggerpoint therapie

Triggerpoints staan in de volksmond bekend als spierknopen. Het zijn eigenlijk zeer lokale verkrampingen in spieren waar als gevolg van een gebrek aan doorbloeding en zuurstof een overgevoelige plek ontstaat. Ze zijn steeds op dezelfde plekken te vinden, namelijk daar waar het zenuwstelsel de informatie doorgeeft aan de spier. De plekken waar deze triggerpoints zich bevinden is uitgebreid gedocumenteerd. Ieder triggerpoint geeft namelijk zijn eigen specifieke symptomen.

Het kenmerkende van triggerpoints is dat ze niet alleen pijn in de spier kan veroorzaken waar de triggerpoint zich bevindt, maar vaak juist pijn veroorzaakt in andere gebieden. Dit kan in een of meerdere spieren zijn of zelfs in een gewricht. De cliënt ervaart zelf op de plek - triggerpoint - geen klachten totdat deze plek wordt aangedrukt, er wordt dan hevige pijn ervaren vaak met uitstraling. Juist door behandeling van zo'n punt - triggerpoint - wordt het weefsel aangezet tot herstel (betere doorbloeding → meer zuurstof en betere afvoer van afvalstoffen in betreffende weefsel/gebied).

Als start wordt in eerste instantie gekeken naar het pijnlijke gebied. De therapeut kan aan de hand van het duidelijk door de cliënt aangeven waar de pijnklachten overal zitten gaan bepalen welk(e) triggerpunt(en) er bij betrokken is/zijn. De therapeut zal deze behandelen en de cliënt instrueren hoe deze zelf te behandelen. Het is namelijk de bedoeling dat de cliënt thuis drie tot vijfmaal per dag de triggerpoints zelf behandeld. Dit laatste is uitermate belangrijk voor een goed en snel resultaat.

Voor animatiefilmpje over triggerpoint therapie klik hier.